DEBATT HD/NST 23/11.
Frågan om en bilbro över Rönneå i Klippanvägens förlängning i Ängelholm har varit aktuell och hett debatterad flera gånger under nästan 40 år. Intresset och engagemanget skär rakt igenom politiska uppfattningar och åldersgrupper.
Bakgrunden till att vi nu står inför ett avgörande är den trafikutredning för de centrala delarna av Ängelholm som beställdes av kommunen och som presenterades i början av 2011. Trafikplanen tar sikte på år 2020 och har sedan kompletterats med både miljökonsekvensbeskrivningar och perspektiv fram till år 2030.
Alla beslut får konsekvenser. Även att inte göra något alls är ett beslut som får följder för framtiden. Vår värld förändras och ny teknik ersätter gammal. Gamla värderingar ersätts av nya. Hur vi påverkar miljön är viktigare för alla generationer idag än tidigare. Ängelholm har utvecklats som boendeort och idag har vi en omfattande in- och utpendling. 42 procent av alla som arbetar gör det i en annan kommun och 32 procent av arbetstillfällena i Ängelholm bemannas av inpendlare. Stationen har därför blivit en viktig knutpunkt i kommunen, och tillgängligheten måste vara god.
Nya moderaterna tror på teknikutveckling som en viktig del i att lösa miljöutmaningarna. Vi tror att människor i hela kommunen ska ha tillgång till miljövänliga och välfungerande trafiklösningar för alla trafikslag. Gång- och cykeltrafik ska ha företräde i centrala delar men samtidigt måste såväl bilar som kollektivtrafik komma fram. Vi tycker att rörlighet är en viktig del av människors frihet och välfärd. När vi nu ställer om till el-, gas- och andra miljöbilar minskar utsläppen av koldioxid kraftigt, men de tar fortfarande upp plats.
Ett Ja i folkomröstningen innebär att miljöbelastningen mätt i koldioxid minskar. Vägen blir kortare för många trafikanter genom färre stopp på Östergatan och Nybrogatan. Centrums utveckling med en bilfri miljö och livligare handel påverkas positivt liksom framkomligheten till havet. Nya lägenheter kan byggas för både äldre och yngre på stationsområdet.
Ett Nej innebär att miljön kring Pyttebron och gångvägen mot Reningsverksvägen förblir orörd. En ny station vid Barkåkra får troligtvis fler resanden tack vare nära parkeringsplatser. Minskad tillgång till handel i centrum gör att externa handelsområden gynnas och växer, både i Ängelholm och i våra grannkommuner. Möjligheten till byggande av lägenheter nära stationen blir osäker liksom utvecklingen av vår turism.
Nya moderaterna ser fördelarna för stadens utveckling med en förlängning av Klippanvägen men kommer att ta ansvar för stadens utveckling oberoende av vilket valresultatet blir.
Åsa Herbst (M)
kommunstyrelsens ordförande
Robin Holmberg (M)
miljönämndens ordförande