Trafikberedningens sista debatt i fullmäktige i Ängelholm var en minst sagt förbryllande uppvisning av hänvisningar, jämförelser, slutsatser och ett rött streck runt stadens kärna. Innanför det röda strecket kommer inga bilar få köra annat än de som bor inom området.
Det är åtminstone det som Socialdemokraterna och Miljöpartiet gemensamt föreslår som en framtida vision för trafikutvecklingen i staden.
Inspiration hade hämtats från och jämförelser hade gjorts med storstäder flera gånger större än Ängelholm. Om resultaten är relevanta är därför högst tveksamt.
Bland annat nämndes staden Groningen i Holland som har 200 000 invånare, varav 40 000 studenter, vilket förklarar varför antalet cyklister är så många när utbildningarna ligger ganska centralt.
Beredningen föreslår att Ängelholm ska ligga i framkant bland kommuner av jämförbar storlek. Detta ska uppnås genom att applicera storstadens lösningar på den lilla stadens trafikutmaningar.
Det hade varit klädsamt om man istället hade gjort jämförelser med liknande städer som Ängelholm med cirka 25 000 invånare. Så tycks dock inte vara fallet.
Det är tveksamt om mindre städer såsom Ängelholm klarar av så stora begränsningar i trafiksystemet utan att man äventyrar innerstadens handel.
S och MP talar vackert om innerstadsmiljön, men utan tillströmmande besökare och utan tillräckligt intressant utbud av affärer kan visionen, om den genomförs, sluta med ett större planeringshaveri. Vem tar då hand om notan?
Vem kan se den affärsinnehavare som tvingas stänga sin butik i ögonen och förklara varför tveksamma politiska visioner förstört dennes drömmar och ekonomiska framtid?
Beredningens ordförande påstod i fullmäktigedebatten att såväl Systembolaget som Ica ligger utanför stadskärnan. Jag antar att beredningens ordförande vid det här laget kontrollerat stadskartan och konstaterat att såväl Ica som Systembolaget tillhör stadens centrum.
Hur säkert är det att vi har kvar Ica i staden när parkeringen vid Ica och Systembolaget hamnar innan för röda muren, förlåt, röda linjen?
Handeln riskerar att påverkas mycket negativt med en utdöende stadskärna som följd där massor med instegsjobb försvinner. Är det verkligen så här ängelholmarna vill ha det?
Slutligen kan man fråga sig vad alla cyklister gör när det snöar, blåser kuling eller störtregnar. Javisst, de flesta tar bilen såklart.
Det är en sak att drömma och en annan sak att leva i verkligheten. Det känns som om Socialdemokraterna och Miljöpartiet i trafikberedningen lever i drömmarnas värld och glömt väckarklockan.
Cornelis Huisman (M)