Vi vill ha fler miljöbilar. Och vi vill att fler ängelholmare ska ha råd att skaffa en bra miljöbil. Men nya elbilar är oftast alldeles för dyra för privatpersoner, även med det allt vanligare systemet med privatleasing. Samtidigt ökar intresset snabbt. Dagens nya elbilar har en praktisk räckvidd på drygt 20 mil, och klarar därmed behovet för de flesta. Äntligen börjar det också gå att hitta laddstolpar.
Kommunen med sina egna bolag är Ängelholms överlägset största arbetsgivare med över 3 000 anställda. Samtidigt har kommunen allt svårare att locka vissa grupper av anställda, och att få fler att stanna på jobbet. En allt viktigare faktor är vilka förmåner som kan erbjudas förutom lön.
Nyligen höjdes friskvårdsbidraget för kommunanställda, men grannkommunen och Helsingborg höjde mer och ligger överlägset högst i trakten. Samtidigt utökas antalet förmåner hela tiden. Nu går det att få allt från ögonoperationer till fertilitetsbehandlingar med så kallade bruttolöneavdrag. Samma sak gäller förmånsbilar.
Flera kommuner har redan hakat på möjligheten att erbjuda alla anställda möjligheten att skaffa en ny miljöbil i form av förmånsbil som betalas med bruttolöneavdrag. Bland dem som erbjuder detta finns exempelvis Båstad, Laholm, Kalmar, Stockholm och Region Halland Genom att det finns förmånsportaler och finansbolag som klarar administrationen är affären mellan den anställde, finansbolaget och bilhandlaren. Sedan väl regelverket satts upp är administrationen minimal för kommunen.
Vinsterna blir en ny förmån som kan uppskattas av många anställda, renare luft och tystare trafikmiljö. Genom att kommunerna är så stora arbetsgivare ges också branschen ett uppsving och trycket att bygga ut infrastrukturen med laddstolpar ökar.
Med anledning av ovanstående yrkar Nya Moderaterna i Ängelholm:
att Ängelholms kommun utreder möjligheten att erbjuda alla anställda förmånsbilar av högsta miljöklass som betalas genom bruttolöneavdrag.
Ängelholm 2017-06-19
Anders Davidsson
Robin Holmberg