Svar på insändare av Ulf Jörgensen med rubriken ”Sällan har så många partier haft så mycket att bekänna” och insändare av Pia Persson med rubriken ”Östra länken är bäst för miljön”, båda publicerade den 2 mars.
Det tycks finnas många tvärsäkra uppfattningar om vad Moderaterna sagt angående Klippanvägens förlängning inför förra valet. Politiska besked kan naturligtvis tolkas på olika sätt, men för den som vill veta vad som faktiskt sades är det lätt att ta reda på.
NST:s systertidning Hallå ställde inför valet 2018 frågan: ”Hur ställer ni er till utvecklingen av Klippanvägens förlängning och Pyttebron?”
Moderaterna gav då följande svar: ”Ängelholms kommun behöver en långsiktig och blocköverskridande överenskommelse mellan Alliansen och Socialdemokraterna om trafiken. S måste under nästa mandatperiod vara beredda att föra en seriös diskussion – utan valtaktiska skygglappar – om hur trafikproblemen i centrum ska lösas. Moderaterna är övertygade om att Klippanvägens förlängning är den mest effektiva lösningen, men även Västra länken behövs på sikt.”
Samma svar fanns i SVT:s valkompass och på vår hemsida.
Jag tar gärna kritik, men i det aktuella fallet känns det märkligt när vi gjort precis det vi sa inför valet.
En bred, blocköverskridande överenskommelse, inklusive Klippanvägens förlängning, har tecknats med de delar av oppositionen som var beredda att bidra till en långsiktig lösning. Vi hade gärna sett att S i egenskap av största oppositionsparti varit en del i en överenskommelse, men S ville som bekant inte ens sätta sig vid förhandlingsbordet.
Klippanvägens förlängning är den mest effektiva lösningen och därför en naturlig del i Ängelholmspaketets ambition att skapa ett mer attraktivt Ängelholm.
Målet är en stadskärna med mer plats för människor och möten. När genomfartstrafiken flyttas från stadens mest centrala gata kan vi fortsätta utveckla området runt Stadsparken, Skolgatan och norra Storgatan. Parallellt med detta görs satsningar på åpromenaden, Växthustomten och gång- och cykelnätet med bland annat en ny bro i Haradal.
Äntligen tas det helhetsgrepp om stadens utveckling som hade behövts för länge sedan.
Robin Holmberg (M) Kommunstyrelsens ordförande